|
||||||||||
Лабораторна робота № 4
Теоретичні відомості
Механічний рух
– це явище зміни положення тіла відносно інших тіл в просторі з часом.
За характером траєкторії механічний рух поділяється на прямолінійний і
криволінійний. Прямолінійним називають такий рух, при якому траєкторією руху тіла є пряма. Будь-який інший рух є криволінійним.
За характером зміни швидкості механічний рух поділяють на рівномірний і нерівномірний. Рівномірний рух
– це рух при якому тіло за будь-які рівні проміжки часу проходить
однакові шляхи. Тобто при рівномірному русі швидкість тіла не
змінюється. Однак, рівномірного руху в природі не існує і тому особливий
інтерес викликає вивчення нерівномірного руху, тобто такого руху, під
час якого швидкість рухомого тіла змінюється.
Одним
з видів нерівномірного руху є такий, при якому швидкість тіла
змінюється (збільшується чи зменшується) за будь-які рівні проміжки часу
на однакову величину. Такий рух називають рівнозмінним.
Для того щоб охарактеризувати бистроту зміни швидкості тіла при рівнозмінному русі ввели поняття прискорення. Прискорення – це фізична величина, яка чисельно рівна зміні швидкості тіла за одиницю часу. Прискорення позначають літерою [а] і в СІ вимірюють в м/с2 . За означенням:
(1)
Як
видно з формули (1) прискорення є векторною величиною і вектор
прискорення колінеарний співнапрямлений з вектором зміни швидкості тіла
за одиницю часу: .
Як
вже зазначалось вище, при рівнозмінному русі швидкість тіла може
збільшуватись чи зменшуватись на однакову величину. Тому виділяють два
види рівнозмінного руху: рівноприскорений і рівносповільнений. Рівноприскорений – це такий рух, при якому швидкість тіла зростає за будь-які рівні проміжки часу на однакову величину, а рівносповільнений
– це рух при якому швидкість тіла зменшується за будь-які рівні
проміжки часу на однакову величину. В даній лабораторній роботі ми
будемо знайомитись лише з рівноприскореним рухом.
Для
того щоб дати відповідь на основне запитання кінематики (де буде тіло у
конкретний момент часу) нам потрібно знати функціональну залежність між
основними фізичними величинами, які характеризують рівнозмінний рух
(координата, швидкість, прискорення, шлях, переміщення) і часом.
Оскільки
швидкість тіла при рівнозмінному русі змінюється на однакову величину
за будь-які рівні проміжки часу, то під час рівнозмінного руху
прискорення тіла є величиною сталою (не залежить від часу). Отже,
рівняння прискорення для рівнозмінного руху має вигляд (2).
З означення прискорення (1) можна виразити миттєву швидкість тіла і отримати залежність миттєвої швидкості від часу:
(3)
де - миттєва швидкість тіла в момент часу t;
- початкова швидкість тіла (в момент часу t0=0 );
- прискорення руху тіла.
Рівняння (3) можна переписати і в проекціях на осі координат, наприклад на вісь ОY: , де - проекції відповідних векторів на вісь ОY.
Рівняння шляху s для рівнозмінного руху в проекціях на деяку вісь, наприклад ОY, матиме вигляд:
(4)
Врахувавши, що (де y – координата тіла в момент часу t, а y0 – координата тіла в момент часу t0=0) рівняння координати для рівнозмінного руху матиме вигляд:
(5)
Оскільки рух вільно падаючого тіла рівноприскорений, то
Спроектувавши вектор прискорення на вісь ОY (рис 1), запишемо рівняння шляху для вільного падіння:
звідки (6)
Якщо ж замість одного падаючого тіла використати два тіла, які будуть падати з різних висот h1 та h2 час їх падінь буде відрізнятись на величину :
Звідки прискорення вільного падіння: (7).
В даній лабораторній роботі інтервал часу вимірюють з допомогою обертового диску.
Контрольні запитання
1) Сформулюйте означення механічного руху, траєкторії, шляху, швидкості. Поясніть відмінність між шляхом та переміщенням.
2) Сформулюйте
означення рівномірного руху. Назвіть відомі Вам параметри рівномірного
руху по колу. Розкрийте фізичний зміст лінійної та кутової швидкостей.
3) Сформулюйте
означення періоду, та частоти рівномірного руху тіла по колу. Запишіть
та доведіть такі формули зв’язку: а) між частотою ( або періодом) та
кутовою швидкістю; б) між частотою та лінійною швидкістю; в) між
лінійною та кутовою швидкостями.
4) Сформулюйте означення рівноприскореного руху та прискорення. Подайте математичний запис законів рівноприскореного руху.
5) Який рух називають вільним падінням? Які його особливості? Запишіть закони руху для вільного падіння.
Розв’яжіть тренувальні задачі
1) Матеріальна точка рівномірно рухається по колу радіусом 0,6 м з кутовою швидкістю 1,2 рад/с. На який кут (в градусах) повернеться радіус вектор точки за 0,05 хв? Знайдіть лінійну швидкість точки, частоту та період її руху.
2) Кілька
починає вільно падати з висоти 30 м. Знайдіть: а) час, через який
кулька впаде на землю; б) швидкість кульки в момент удару об землю; в)
швидкість кульки в момент часу, коли вона пролетіла 2/3 свого шляху.
3) Дві кульки зв’язані однією ниткою розташовані над одним і тим самим радіусом обертового диску на висотах відповідно 12 см та 25 см. Частота обертання диску 80 об/хв. Після того, як перепалили нитку, яка їх зв’язувала кулі, вони впали на диск. Знайдіть кут між радіусами, проведеними на диску через точки падіння куль.
Хід роботи
І. Визначення кінематичних характеристик рівномірного руху тіла по колу.
1. Опрацюйте інструкцію лабораторної роботи. Підготуйте у роботі таблицю даних 1 для запису результатів вимірювань та обчислень.
2. Помістіть
на обертовий диск програвача вирізане паперове коло, діаметр якого
дорівнює діаметру обертовому диску програвача. На дане паперове коло
покладіть монету, на відстані r від центра диска. Значення r запишіть до таблиці даних 1.
3. Одночасно ввімкніть програвач та секундомір. Виміряйте час N обертів монети по колу. (N – довільне ціле число не менше 10)
4. Обрахуйте
період та частоту та кутову та лінійну швидкості рівномірного руху
монети по колу та заповніть таблицю 1. Дослід повторіть 3 – 4 разів,
розташовуючи монету на різних відстанях r від центра диска, але не змінюючи швидкість його обертання.
5. Обрахуйте середні значення періоду, частоти та кутової швидкості обертання диску програвача.
6. Результати вимірювань та обчислень запишіть до складеної Вами таблиці даних 1.
7. Обчисліть похибки вимірювань та запишіть їх до таблиці даних 1.
8. Зробіть
висновок, у якому опишіть свої здобутки, яких Ви набули, виконуючи дану
роботу; головні причини похибок; основні, на Ваш погляд, недоліки та
переваги даного дослідження; пропозиції щодо його покращення; дайте
відповідь на питання: Чи існує залежність між частотою (періодом,
кутовою швидкістю і лінійною швидкістю) та радіусом кола, по якому
рухається монета? Якщо так, то який характер цієї залежності?
ІІ. Визначення прискорення вільного падіння.
1. Опрацюйте
теоретичні відомості та інструкцію лабораторної роботи. Підготуйте у
роботі таблицю даних 2 для запису результатів вимірювань та обчислень.
2. Обчислену Вами у частині І кутову швидкість обертання диску програвача запишіть до таблиці даних 2.
3. Покладіть
на обертальний диск програвача коло з копіювального паперу копіювальним
шаром догори, а на нього коло з білого паперу. На паперовому колі
попередньо накресліть один радіус. Розмістіть обидві кулі (див. рис. 2)
над накресленим радіусом – один на висоті h1=10 см, а другий на висоті h2=25 см. Ці числа запишіть до таблиці даних 2.
4. Ввімкніть
програвач і через деякий, невеликий, проміжок часу перепаліть нитку,
яка зв’язує кульки. Внаслідок удару кульок об поверхню програвача на
зворотній стороні білого паперу залишаться сліди. Після падіння кульок
вимкніть програвач та обведіть олівцем місця падіння кульок на зворотній
стороні білого паперу. Підписавши їх за номером досліду (наприклад, для
першого досліду - «1»).
5. Ці мітки сполучіть за допомогою олівця тонкими лініями з центром кола. Кут між цими лініями виміряйте транспортиром і переведіть у радіани за формулою: , де - кут в градусах (виміряний транспортиром), - цей же кут в радіанах. Значення кута у радіанах запишіть до таблиці даних 2.
6. Обчисліть прискорення вільного падіння за формулою та отримане значення запишіть до таблиці 2.
7. Дослід повторіть 4 – 5 разів (пункти 3 – 6), змінивши величини h1 та h2 .
8. Обчисліть похибки вимірювань. Результати вимірювань та обрахунків запишіть до таблиці 2.
9. Зробіть
висновок, у якому опишіть свої здобутки, яких Ви набули, виконуючи дану
роботу; головні причини похибок; основні, на Ваш погляд, недоліки та
переваги даного дослідження; порівняйте отримане Вами значення
прискорення вільного падіння з табличним.
Творче завдання:
Визначте
доцентрове прискорення, яке має монета, розташована на обертальному
диску. Звіт про виконання завдання оформіть на окремому аркуші в такій
послідовності:
Ø розробіть та коротко опишіть ідею та інструкцію виконання роботи (не більше 5 пунктів з одного – двох речень);
Ø проведіть дослідження відповідно до Вашої інструкції, складіть та заповніть таблицю даних;
Ø результати
дослідження представте у вигляді числових значень, короткого висновку.
Використовуючи отримані дані та дані дослідження І на міліметровому
папері побудуйте графіки залежності: доцентрового прискорення від
відстані до центру диска та доцентрового прискорення від лінійної швидкості при незмінній кутовій швидкості руху монети;
Ø бажано теоретично підтвердити результати дослідження (довести відповідні формулу, які описують отримані співвідношення).
|
вівторок, 22 листопада 2011 р.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Популярные сообщения
-
МЕЧТА И РЕАЛЬНОСТЬ: Притча дня : Самое ценное Один человек в детстве был очень дружен со стариком-соседом. Но время шло, появился колледж ...
-
1 . Используется самое простое оборудование. Поставить стакан так, чтобы он был приподнят над столом ровно на 1 см. Оборудование, стака...
-
Дистанційне навчання педагога: Хмарний Ворд із планами на урок (відгуки членів Кл... : Знайомий незнайомий Word від Google Drive Здавалос...
-
Ісаєв Віталій Олександрович: РЕЄСТРАЦІЯ СПІКЕРІВ для проведення Всеукраїнської ... : Вітаємо Вас шановні колеги! Якщо Ви готові поділитись ...
-
План решения задач по физике - Мои статьи - Репетитор по физике - Школьная физика от Шептикина А.С.
-
Кроки делегування або як правильно виконувати доручення. Якщо ставитися до людини залежно від того, яким він є, він залишит...
-
Аркадий Красильщиков: ПОБЕГ, КОТОРЫЙ НЕ УДАЛСЯ : Побег, который не удался Вспоминаю, как впервые увидел Владимира Путина на экран...
-
Microsoft Imagine Academy
-
Відновлено онлайн-навчання в Microsoft IT Academy
-
Тест на логическое мышление (М. Войнаровский) - Измышления
Немає коментарів:
Дописати коментар